image/svg+xml
image/svg+xml

Matematik ve Genetik: Gerçekten İlişkili mi?

   "Benim matematik yeteneğim yok, matematikten hiç anlamam!" Bu cümleyi kaç kere duydunuz veya belki de kendiniz söylediniz? Matematikle arası iyi olmayan birçok kişi, bunun genetik bir kader olduğuna inanır. Ancak bu düşünce, hem gerçeklere dayanmaz hem de kendimize koyduğumuz en büyük kısıtlamalardan biridir.

Evet, matematik yeteneğinin bir genetik tarafı var; bilimsel araştırmalar bunun %20 oranında etkili olduğunu söylüyor. Fakat asıl dikkat çekici nokta şu: Matematikteki başarımızın %80’i çevresel faktörlere, yani pratik yapmaya, çalışmaya ve kendimize olan güvenimize bağlı.

Öyleyse neden birçok kişi matematiği "doğuştan gelen bir yetenek" olarak görüp hemen pes ediyor? Gelin, bu sorunun cevabını ve matematikle olan ilişkimizi biraz daha derinlemesine inceleyelim.


 Matematik Doğuştan Gelmez, Çalışmayla Gelişir

   Terry Tao ismini duydunuz mu? Günümüzün "matematiğin Mozart’ı" olarak anılan bu deha, her yıl dünyanın en prestijli matematik dergilerinde onlarca makale yayımlıyor. Ancak Terry Tao bile matematik konusunda sadece doğuştan gelen yeteneklere değil, yıllarca süren sıkı bir çalışmaya güveniyor. Einstein için de aynı şey geçerliydi. Onların başarısının sırrı sadece genetik değil, tutkulu bir çalışma ve disiplinli bir öğrenme süreciydi.

Üstelik matematikte başarıya ulaşmak için Terry Tao ya da Einstein olmak zorunda değilsiniz. Ortaokul ve lise seviyesindeki matematik konularını anlamak, çoğu insan için tamamen mümkündür. Bunun anahtarı, kendine güvenmek, düzenli pratik yapmak ve doğru bir yönlendirmeyle çalışmaktır.

Özgüven Matematikte Başarıyı Nasıl Etkiler?

   Bir sınıfta farklı geçmişlerden gelen öğrencilerle karşılaştıralım. Bazı öğrenciler küçük yaşlardan itibaren özel derslerle desteklenmiştir; bazıları ise matematikle belki de ilk kez okul sıralarında tanışır. İlk sınav sonuçlarında, özgüveni yüksek ve daha iyi bir temele sahip öğrenciler genelde yüksek notlar alır. Diğerleri ise düşük notlarla karşılaşınca hemen kendilerini “matematikten anlamaz” olarak etiketler.

Bu durum, iki farklı döngüyü başlatır:

  • Başarılı öğrenciler, başarılarını genetik yeteneklerine bağladıkları için özgüvenlerini artırır ve daha da başarılı olurlar.
  • Düşük not alan öğrenciler ise kendi yeteneksizliklerine inandıkları için matematikten uzaklaşır ve başarısızlık döngüsüne girerler.


Ancak bu döngüyü kırmanın yolu, matematiğe dair bakış açımızı değiştirmekten geçiyor. Kendinize matematikte iyi olabileceğinizi telkin ettiğinizde, bunu başarma ihtimaliniz büyük ölçüde artar. Araştırmalar, özgüvenin matematik başarısı üzerindeki olumlu etkisini defalarca kanıtlamıştır.


Matematik: Evrensel Bir Dil ve İkna Sanatı

   Matematik, yalnızca formüller ve sayılardan ibaret değildir; aynı zamanda bir ikna sanatıdır. 1+1=2 gibi basit bir anlaşmadan yola çıkarak inşa edilen matematiksel yapılar, dünyanın dört bir yanındaki insanlar için aynı anlamı taşır.

Dahası, matematik evrenin dilidir. Gözlemleyemediğimiz veya hakkında yeterince bilgiye sahip olmadığımız olguları anlamamıza ve birbirimize aktarmamıza olanak sağlar. Matematik sayesinde, evreni daha iyi anlıyor, teknolojiler geliştiriyor ve keşifler yapıyoruz. Ancak matematiğin asıl büyüsü, bizi düşünmeye, keşfetmeye ve merakımızı sistematik bir şekilde geliştirmeye teşvik etmesidir.

Matematik Herkes İçin

   Matematik, yalnızca bir avuç dahinin anlayabileceği bir alan değildir. Herkes, temel seviyede matematiği öğrenebilir ve bu alanda başarılı olabilir. Bunun için biraz çalışma, biraz sabır ve en önemlisi kendimize olan inancımız yeterli.

Unutmayın, matematik öğrenmek sadece bir ders geçmek ya da not almak için değil; aynı zamanda problem çözme yeteneğimizi geliştirmek ve dünyayı daha iyi anlamak için harika bir fırsattır. Matematiğe bir şans verin ve sizin de yapabileceğinizi görün!

Yazar: Buse Saraç (Tapu ve Kadastro 2. Sınıf Öğrencisi)

  • Matematik ve Genetik: Gerçekten İlişkili mi?

  • İklim Dayanıklılığına Yönelik Stratejiler BARÜ’de Masaya Yatırıldı

  • Tapu ve Kadastro Eğitimine Yenilikçi Dokunuş: Artırılmış Gerçeklik Projesi Başladı

  • Ulus Meslek Yüksekokulu, "İklim Dayanıklılığı: Uyum Stratejileri ve Önlemler" Sempozyumu'na İki Çalışma ile Katılıyor

  • Bartın Üniversitesi (BARÜ) 7. Uluslararası Ar-Ge Proje Pazarı Büyük Katılımla Gerçekleştirildi.

  • BARÜ 7. Uluslararası AR-GE Proje Pazarında Meslek Yüksekokulumuzdan 2 Proje

  • Oryantasyon Eğitimleri İle Ulus Meslek Yüksekokulumuz Yeni Döneme Hazır.

  • Meslek Yüksekokulumuz 12'inci Mezunlarını Verme Coşkusunu Yaşadı

  • Yüksekokulumuz Öğrenci Temsilcileri ile Toplantı Gerçekleştirildi

  • Meslek Yüksekokulumuzda Toplumsal ve Kültürel Faaliyetler Komisyonu'nca "Çevre Kirliliği" Konulu Söyleşi Gerçekleştirildi